Pagina's

Thursday, March 11, 2010

Nachtegaaltjes deel II: Thomas Dybdahl

Het is al meer dan twee maanden geleden sinds mijn laatste post, dus tijd voor een nieuw bericht. Hier volgt het tweede deel van de serie Nachtegaaltjes. Met deze keer Thomas Dybdahl.
Thomas is een Noorse singer-songwriter van 30 jaar en woont momenteel in Stavanger. De muziek die hij maakt is niet echt te vergelijken met iets anders. Zijn liedjes zijn rustig, maar erg krachtig en tegelijkertijd ook heel romantisch. Zijn stem zou je wel met die van Jeff Buckley of Nick Drake kunnen vergelijken. Hij is op dit moment hard aan het werk met zijn nieuwe album. Hier kun je alvast wat nieuwe nummers beluisteren: Waiting for that one clear moment
Naast zijn solowerk speelt Dybdahl in een band. The National Bank, zoals de band heet, is een samenwerking tussen verschillende Noorse muzikanten. Leden van Jaga Jazzist, Susanna & The Magical Orchestra, In The Country en BigBang bepalen de muziek en Dybdahl neemt de zang voor zijn rekening. De band werd al vaal als supergroep bestempeld en heeft dit met het tweede album opnieuw waar gemaakt.
Daarnaast heeft hij ook nog de muziek voor de Noorse film 'Rottenetter' geschreven en opgenomen.
Al met al een veelzijdig man. Het leuke is dat hij er heel normaal onder blijft. In interviews kan hij soms zelfs een beetje verlegen overkomen. Tijdens optredens staat hij vaak met zijn ogen dicht te zingen, maar toch wordt dat nooit als afstandelijk gezien. Iedereen die Dybdahl een keer heeft zien optreden is gelijk verkocht denk ik. De man plus zijn muziek is iets wat je niet snel vergeet.
Zijn liedjes bezorgen je kippenvel, maken je blij, melancholisch, dromerig en je kunt er heerlijk bij in slaap vallen. Een van de mooiste nummers (en een geweldig slaapliedje) vind ik [Outro] van het album Science. Als ik dit nummer met mijn koptelefoon op in bed luister zie ik altijd het Noorderlicht voor me. Dus doe je ogen dicht en luister:

No comments: