Pagina's

Wednesday, January 27, 2010

Nachtegaaltjes deel I: Nick Drake

Dit is de eerste "Nachtegaaltjes" die ik hier plaats. Deel I gaat over niemand minder dan Nick Drake. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem pas afgelopen jaar echt ontdekt heb. Ik las op het internet dat Eddie Vedder samen met Heath Ledger, Dave Grohl, Jack Johnson en Norah Jones een eerbetoon aan Nick Drake zouden gaan maken, in de vorm van een cd en documentaire. Heath Ledger heeft in de maanden voor zijn dood een videoclip gemaakt voor het nummer "Black-Eyed Dog." Pearl Jam fan als ik ben ging ik natuurlijk gelijk op zoek naar liedjes van Nick Drake, om te bedenken hoe dat met Eddie's stem zou klinken. Toen ik het eerste liedje hoorde dacht ik al niet eens meer aan Eddie's stem, want wat ik hoorde was op zichzelf al prachtig. Nick Drake maakt, melancholische, ietwat trieste en simpel klinkende liedjes. Zijn stem is warm en zacht, maar klinkt op veel momenten erg breekbaar. Toen ik in juni op veldwerk ging in Italië was Nick Drake bij mij al weer een klein beetje in de vergetelheid geraakt. Tot dat ik van iemand twee CD's op mijn mp3-speler kreeg! Bryter Later en Pink Moon waren dat. Ik heb bijna niets anders meer geluisterd tijdens die warme dagen in Italië. Toen ik weer met beide benen op Nederlandse bodem stond ben ik bijna direct naar de platenwinkel gegaan om Pink Moon op te halen (Bryter Later hadden ze niet.)
Tijdens zijn leven voelde Nick Drake zich vaak onderschat en had het idee dat hij zijn publiek niet kon bereiken zoals hij dat wilde. Pas na zijn dood werd zijn muziek echt opgemerkt. Veel artiesten (R.E.M, Kate Bush, Paul Weller) noemen hem als een van hun inspiratiebronnen. Afgelopen weekend werd er 'The Barbican Centre' in Londen zelfs een Nick Drake tributeconcert gehouden. Artiesten als Vashti Bunyan en Danny Thompson speelden hier zijn liedjes in moderne uitvoeringen.
Ik ben blij dat er nog zoveel aandacht aan hem wordt besteed, helaas kan hij er zelf niks meer van meemaken. Maar misschien was hij wel nooit zo beroemd geworden als hij nu nog leefde, dan hield hij zich nog steeds verborgen en trad hij bijna nooit op...Maar daar kunnen we natuurlijk alleen maar naar raden.

Klik hier voor het nummer Northern Sky

In de volgende Nachtegaaltjes,...Thomas Dybdahl

No comments: